Vi gir tann- og munnhelse den oppmerksomheten den fortjener!

 

DentaApps ønsker å tilgjengeliggjøre kunnskap om tann- og munnhelse på en innovativ, lett og forståelig måte.

Ved å lage apper som tilpasses forskjellige målgrupper, kan alle få den informasjonen de trenger for å hjelpe seg selv og andre til bedre munnhelse.

 
 
Vi pleier å si at alle tenner bor i en kommune, - så samarbeid med ulike etater i kommunene er viktig for oss, som for eksempel helsestasjons- og skolehelsetjeneste, sykehjem, omsorgsinstitusjoner og bofellesskap.
— Eva Rydgren Krona, folkehelserådgiver i tannhelsetjenesten i Viken fylkeskommune

Hvilke tanker ligger bak?

 

I dag finnes det stadig flere digitale hjelpemidler for helsetjenester, men ingen som fokuserer på tann- og munnhelse. Hvordan skal man kunne sørge for at helsepersonell har den nødvendige kompetansen om tann- og munnhelse?

Det har i lang tid vært alt for lite fokus på munnen og dens betydning for generell helse, både i utdannelse av helsepersonell og i rutiner på helse- og omsorgsinstitusjoner.

Vi er i starten av en eldrebølge og SSB forventer at antall innbyggere i Norge over 70 år vil fordobles innen 40 år. Disse bevarer egne tenner som igjen krever både vedlikehold og stell. Samtidig vet vi at det ikke utdannes nok helsepersonell til å kunne ta vare på de eldre.

Hvorfor ikke samle den kompetansen som er nødvendig - akkurat til det du trenger hjelp til - og levere det på en moderne og lett forståelig måte rett i telefonen din?

Det er dette vi løser med Tannhelsehjelpen!

 
Illustrasjon av samhandling om munnhelse
 

Tannhelsehjelpen er et resultat av mange år med erfaring og personlige opplevelser med helsetjenester i distrikts-Norge. Både som tannlege og som pårørende. Ellen-Merethe Høgsæt, grunnlegger av DentaApps, så et tydelig behov for bedre kompetanse og større fokus på tann- og munnhelse.

Gjennom Tannhelsehjelpen får helse- og omsorgspersonell nettopp den kompetansen de trenger for å kunne utføre god og riktig behandling av munnhulen. Dette gjøres ved hjelp av digitale veiledere i tann- og munnstell samt et kartleggingsverktøy.

Samtidig kan tannklinikkene via samhandlingsløsninger i plattformen aktivt bistå arbeidet på institusjonene uten å fysisk måtte reise ut.

Kompetanse og beslutningsstøtte

Via veiledere, video, meldingsskjema og videokonferanse sørger vi for at kompetansen økes og beslutninger trygges der hvor pasienten er.

Sikker samhandling

Som tredjepartsleverandør til Norsk Helsenett sikrer vi at informasjonen om pasienten kommer kun dit den skal.

Av, for og med brukerne

Vi utvikler bestandig sammen med brukerne. På denne måten får de til en hver tid et produkt som er relevant og i tråd med deres behov.